Berry's Internet Club (BIC) heeft tot doel om haar leden op een leuke en ont­spannen wijze wed­strijd­bridge te laten spelen. Spel­peil­ver­be­te­ring is een speerpunt.

FAQ

Hoewel wij zo transparant mogelijk proberen te zijn kan het natuurlijk altijd voorkomen dat iets niet helemaal duidelijk is. In deze FAQ geven wij het antwoord op vragen die vaak gesteld worden.

Veelgestelde vragen

1. Hoe kom ik in de toekomstclub?
Na het aanvragen van een proefaccount en de installatie van de software krijgt u de keuze welke club u wilt proberen. Er zijn op BiC drie clubs waarvan de Toekomstclub er eentje is. Een korte omschrijving van de clubs op BiC staat bij Berry's Internet Club.
2. Hoe kan ik lid worden aan het eind van de proefperiode?
U kunt lid worden door direct na verbinden met BiC te kiezen voor Lid worden (direct links in het menu naast het Harten-symbool). U krijgt dan een elektronische factuur, die u op de door u gewenste manier kunt voldoen.
Gedurende uw proeflidmaatschap ontvangt u van ons ook een e-mail waarin we u uitnodigen om lid te worden.
3. Wat is de opzegtermijn?
Uw lidmaatschap geldt voor de periode van 1 jaar en wordt niet automatisch verlengd, er is geen opzegtermijn. Ruim voor het einde van de periode ontvangt u van ons bericht over de verlengingsmogelijkheden.
4. Waarom kan ik geen nieuwe proefaccount aanmaken?
Proefaccounts zijn bedoeld ter kennismaking. Het is niet de bedoeling dat u na het aflopen van een proefaccount de kennismakingsperiode verlengt met een nieuw proefaccount.
Als u een goede reden heeft voor het opnieuw aanvragen van een proefaccount dan kunt u dat middels een email aan ons voorleggen (voor adres: zie onderaan deze pagina). Vermeld dan tevens de inhoud van de vier velden van het aanmeldformulier.
5. Mijn huisgenoot heeft een proefaccount aangevraagd. Waarom lukt het mij niet?
Ons systeem staat het online aanvragen van meerdere accounts per adres niet toe. Een tweede account, met een eigen uniek emailadres, kunt u middels een email aanvragen (voor adres: zie onderaan deze pagina). Vermeld dan tevens de inhoud van de vier velden van het aanmeldformulier.
Let op: alleen aanvragen met als afzender het genoemde emailadres worden behandeld.
6. Waarom krijg ik na aanmelding geen email met gegevens?
Als u zich succesvol heeft aangemeld verschijnt de melding dat u een email met gegevens van ons ontvangt. U dient deze email binnen enkele minuten te ontvangen. Als dat niet zo is dan is er ergens iets fout gegaan:

  • u heeft een tikfout gemaakt in uw emailadres
  • uw mailbox bij uw provider is vol waardoor deze geen nieuwe emails accepteert
  • uw provider of emailprogramma heeft onze email aangemerkt als spam

Probeer het aanvragen nog een keer. Als u de eerste keer een tikfout had gemaakt in uw emailadres gaat de procedure nu wel goed. Wel dient u in dat geval een andere alias te kiezen omdat de eerste bij uw foutieve emailadres in gebruik is. In de andere gevallen zal ons systeem de email met aanmeldgegevens nogmaals sturen.
Als u vermoedt dat uw provider de email heeft aangemerkt als zijnde spam dan kunt u contact met ons opnemen via het emailadres onderaan deze pagina. Vermeld dan tevens de inhoud van de vier velden van het aanmeldformulier. Vermeld ook een eventueel alternatief emailadres en uw telefoonnummer zodat wij u kunnen bereiken.
7. Het installeren lukt niet, hoe kan dat?
Waarschijnlijk gaat er dan ergens iets fout. Om goed te kunnen bepalen waar het probleem ligt verzoeken wij u om de stap-voor-stap installatie handleiding er bij te pakken, en deze ook stap-voor-stap te volgen. U kunt dan precies aangeven wat het probleem is.
De instructies staan hier: DBicQS.pdf.
8. Hoe kan het dat mijn BiC code volgens het systeem niet goed is?
Uw persoonlijke BiC code bestaat uit 3 groepjes van 4 letters. Als u in de welkomstmail een langere code ziet is er waarschijnlijk ergens een "nieuwe regel" karaktertje weggevallen. Let ook op dat u geen extra spaties gebruikt.
9. Hoe komt het dat ik bij het downloaden geen security code zie?
Als het downloaden niet lukt of de security code niet verschijnt, wil het drukken op [CTRL]-[F5] nog wel eens helpen. Zo niet, dan staat uw browser op een te hoog beveiligingsniveau. U kunt dit, desgewenst, tijdelijk aanpassen:
  • Voor Internet Explorer, kies Tools/Internet Options/Privacy en zet de security op medium.
  • Voor Firefox, kies Tools/Options/Privacy en activeer cookies.
Let op: zet na het downloaden de instellingen weer terug zodat u uw oorspronkelijke beveiligingsniveau weer heeft.
10. Hoe kom ik weer aan de aanmeldingsemail?
Als u uw wachtwoord bent vergeten of BiC opnieuw wilt installeren dan heeft u de aanmeldingsemail nodig. Als u die kwijt bent kunt u de aanmeldingsemail opnieuw krijgen door op www.berrywestra.nl uw account gegevens op te vragen. Dus vul uw BiC-emailadres in en klik op Opvragen. U krijgt dan de email met installatieinstructies nog een keer.
11. De verbinding met BiC valt steeds weg, zijn er problemen?
Voor het spelen op de BiC heeft u een continue en stabiele verbinding nodig. Als u draadloos internet gebruikt kunnen er bij u lokaal problemen zijn:
  • het signaal kan te zwak zijn als uw computer zich te ver weg van uw router bevindt. Bijvoorbeeld als u op zolder zit en uw router staat beneden in de meterkast.
  • het signaal kan te zwak zijn als er zich een dikke laag beton tussen uw computer en uw router bevindt. Dit kan zich bij nieuwbouwhuizen voordoen.
Als u vaker last heeft van storing kan dit mogelijk veroorzaakt worden doordat uw internet signaal een frequentie deelt met de buren. Is dat het geval dan kunt u het beste even uw provider om instructies vragen om een andere frequentie te kunnen gebruiken.
Als het het pas sinds een paar dagen is kan het ook zijn dat de modem en/of router problemen hebben. Het zijn complexe apparaten geworden. Even uit- en aanzetten kan geen kwaad en helpt verrassend vaak. Bent u er onzeker van om dit te doen vraag dan iemand die weet hoe dat moet.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat er een probleem van tijdelijke aard is. Controleer, om te bepalen of het probleem bij de BiC server ligt, altijd eerst of u nog kunt internetten.
12. Kan ik mijn alias op de BiC wijzigen?
Jazeker, u kunt uw alias wijzigen, maar alleen in een alias die op het moment niet door iemand anders in gebruik is. U kunt dit doen door na het inloggen voor Profiel te kiezen.
13. Waarom biedt Jack op dit spel niet zoals ik denk dat het moet?
U speelt met Jack, een zeer sterk spelende computer. Het is echter onmogelijk dat Jack precies zo biedt als u wilt. Soms gebruikt Jack een conventie op een iets andere manier of hanteert hij een conventie die u zelf niet helemaal goed kent. In Berry's welkomstwoord DBicWelkom.pdf geeft Berry wat tips om een beter partnerschap te vormen met Jack.
Wij gaan niet in op bridgetechnische vragen of opmerkingen.
14. Werkt BiC op een Mac?
De software werkt niet onder Mac/OS. Zie echter ook punt 15 hieronder. Als u een ervaren gebruiker bent dan is het gebruiken van een Windows emulator zoals parallels of cross-over of een van de vele anderen, een uitweg. Daarmee kunt u Windows software op een Mac draaien. Emulatie software is in de regel niet gratis.
15. Werkt BiC op een tablet? (iPads, Android tablets)?
Officieel niet. De BiC-software is niet geschikt voor deze tablets. BiC heeft Windows nodig om te draaien en deze tablets ondersteunen geen Windows. Moderne Windows (8 of 10) tablets die tevens voorzien zijn van een Intel X86 compatible CPU vormen de uitzondering. Daar werkt BiC wel op. Is uw Windows tablet echter uitgerust met een ARM processor dan voldoet deze niet aan de BiC-systeemeisen.
Onofficieel wel. Als er eenmaal een lidmaatschap van BiC is dan kan er toegang gevraagd worden tot de WebApp van BiC. Op die manier kan er via iedere moderne tablet en Apple computer op de BiC gespeeld worden. Deze toegang valt buiten het lidmaatschap van BiC. Zie TabletBiC voor meer informatie.
16. Hoe kan ik een bestaande BiC installatie herinstalleren?
Begin met het verwijderen van de software. Op Windows 7 en ouder: Kies voor Start/Alle programma's/Berry's Internet Club en voer dan het Uninstall programma uit. Op Windows 8 en 10: open het configuratiescherm en klik op het Programma's en dan op Wijzigen. Op Windows 10 kan het ook op een andere manier: via Instellingen en dan het onderdeel Systeem en dan hoofdje Apps en onderdelen. Zoek bij Windows 8 en 10 altijd naar "Berry's Internet Club (remove only)". Daarmee verwijdert u de BiC software.
Nadat dit gedaan is kunt u met uw aanmeldingsemail vanaf nul beginnen. Doe dit altijd inclusief opnieuw downloaden.
Zie puntje 10 als u deze email kwijt bent.
17. Ik heb een ander emailadres. Hoe kan ik dat voor BiC gebruiken?
Emailadres wijzigingen moet u zelf op BiC doorvoeren. Zoek verbinding met BiC en kies dan voor Profiel. Tik daarna nauwgezet uw nieuwe emailadres in het vak waar uw oude emailadres staat en klik op de knop Update Server en vervolgens op OK. De volgende keer dat u met BiC gaat verbinden wordt uw nieuwe emailadres automatisch gebruikt. Het wachtwoord blijft hetzelfde maar hoeft u niet opnieuw in te voeren.
18. Op BiC spelen tijdens de vakantie. Kan dat?
In principe kunt u op BiC spelen vanaf elke plek op de aarde. Op vakantie gebruikt u meestal de internetverbinding van het hotel of de camping. Al dan niet draadloos. Omdat die internetverbinding door velen gedeeld wordt zijn er vaak (terecht!) beperkingen. Als er namelijk iemand illegaal een film of software gaat downloaden is er een probleem met de aansprakelijkheid en daarnaast wordt het hele netwerk lam gelegd en krijgt iedereen een slechte verbinding. Daarom is er vaak de beperking dat er geen directe verbinding tussen twee computers mag zijn. Zo'n verbinding is echter noodzakelijk voor BiC. Als u BiC niet mag bezoeken dan is bovenstaande beperking vrijwel zeker de oorzaak en raden we aan om contact op te nemen met de beheerder van het netwerk. Die kan misschien wel zorgen dat u specifiek de BiC computer mag bezoeken.
19. Hoe kan ik kiezen tussen Berry4 en Berry5 op de toekomstclub?
Op de toekomstclub kan een keuze gemaakt worden tussen Berry4 (vierkaart laag systeem (alles echt), de Leer bridge cursus van Berry, de 4 geeft aan dat een opening in een kleur minstens een vierkaart belooft) en Berry5 (vijfkaart hoog, de Flits cursus van Berry, de 5 geeft aan dat 1♠ en 1 een vijfkaart beloven). Standaard speelt u met Berry5. Dat aanpassen gaat als volgt: Na binnenkomst van de Toekomstclub kiest u voor menu (bovenaan het BiC venster) Instellingen->Systeemkaarten. Daar kan de systeemkaart voor NZ gekozen worden. Kies een van de Berry4 kaarten (maakt niet uit welke) en klik op OK. OW hanteren op de Toekomstclub altijd de door NZ gebruikte systeemkaart.
20. Het installeren van een update van BiC lukt niet. Wat te doen?
Dit is vrijwel altijd een rechtenprobleem. Om BiC te kunnen updaten heeft u administratorrechten nodig op de computer. Klik met de rechtermuisknop op de BiC snelkoppeling en kies voor "Uitvoeren als administrator". BiC heeft dan tijdelijk de noodzakelijke extra rechten om de download uit te pakken en aan te brengen. Als dat niet helpt komt het zeer waarschijnlijk doordat de antivirus software te veilig staat afgesteld. Het handigste is dan om BiC te verwijderen en opnieuwe te installeren. Voor het verwijderen van BiC zie punt 16. Deze procedure werkt altijd en er gaat ook geen informatie verloren.
21. Is het mogelijk om tussentijds van club te wisselen?
Uw lidmaatschap van BiC geldt voor de periode van 1 jaar. U bent daarbij niet aan de club gebonden en als u bijvoorbeeld halverwege het jaar van de toekomstclub wilt overstappen naar de recreatieclub is het geen probleem. U kunt dat zelf doen middels het BIC\Lidmaatschap menu (bovenin als u verbonden bent met BiC). Lukt dat niet dan kunt u de helpdesk vragen om assistentie.
Het is niet toegestaan heen en weer te gaan tussen de verschillende clubs!
22. Waarom biedt of speelt Jack niet consequent hetzelfde?
U speelt met Jack, een zeer sterk spelende computer die in dezelfde situatie altijd dezelfde actie zal ondernemen. Het is alleen dezelfde situatie indien het biedverloop en de gespeelde kaarten identiek zijn en ook dezelfde systeemkaarten actief zijn. Verschillen in de systeemkaart zorgen voor een andere uitleg van de bieding en Jack kan daardoor tot een andere conclusie komen.
In de Help is er een apart hoofdstuk over de denkwijze van Jack. Zeker leerzaam als u meer wilt weten over hoe Jack biedt en speelt.
Wij gaan niet in op bridgetechnische vragen of opmerkingen.

Overige vragen

Heeft u nog andere vragen die hier niet behandeld worden?
Wij helpen u graag verder. Helaas kunnen we niet op alle vragen van bridgetechnische aard ingaan.

Voor verzoeken en andere problemen kunt u ons per e-mail bereiken: helpdeskbic@bridge.nl.
Tip: vermeld ook uw telefoonnummer zodat wij u bij e-mail problemen toch kunnen bereiken.